انواع گیربکسهای مورد استفاده در خودروهای لیفان
به طور کلی، خودروهای لیفان به دو نوع گیربکس اصلی مجهز میشوند:
- گیربکس دستی (Manual Transmission):
- نحوه عملکرد: در این نوع گیربکس، راننده به صورت دستی دندهها را تعویض میکند و کنترل کاملی بر روی انتقال قدرت دارد. با فشردن کلاچ، ارتباط بین موتور و جعبه دنده قطع شده و راننده میتواند دنده مورد نظر را انتخاب کند.
- مزایا:
- کنترل دقیق بر روی خودرو
- مصرف سوخت کمتر نسبت به گیربکس اتوماتیک
- هزینه تعمیر و نگهداری پایینتر
- لذت رانندگی بیشتر برای برخی از رانندگان
- معایب:
- نیاز به مهارت رانندگی بیشتر
- خستگی بیشتر راننده در مسافتهای طولانی
- عدم راحتی در ترافیک سنگین
- گیربکس اتوماتیک (Automatic Transmission):
- نحوه عملکرد: در این نوع گیربکس، تعویض دنده به صورت خودکار انجام میشود و راننده تنها نیاز به انتخاب حالت درایو دارد. یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) با توجه به شرایط رانندگی، دندهها را به صورت بهینه تعویض میکند.
- مزایا:
- راحتی در رانندگی
- مناسب برای ترافیک شهری
- شتابگیری بهتر نسبت به گیربکس دستی
- معایب:
- مصرف سوخت بیشتر
- هزینه تعمیر و نگهداری بالاتر
- عملکرد کمتر در شرایط سخت رانندگی (مانند آفرود)
شما میتوانید برای تعمیر یا خرید انواع گیربکس لیفان با قیمتی عالی به محصولات پورمرتضی مراجعه بفرمایید تا از انواع محصولات لیفان با بهترین کیفیت و ارزانترین قیمت ها مطلع شوید.
ساختار و اجزای اصلی گیربکس
- پوسته گیربکس: محفظهای است که تمام اجزای گیربکس را در خود جای میدهد.
- شفت ورودی: نیروی موتور را از کلاچ دریافت کرده و به چرخدندههای اولیه منتقل میکند.
- چرخدندهها: با اندازههای مختلف، نسبت دندهها را تعیین کرده و گشتاور را تغییر میدهند.
- شفت خروجی: گشتاور را به دیفرانسیل و در نهایت به چرخها منتقل میکند.
- کلاچ: ارتباط بین موتور و گیربکس را قطع و وصل میکند.
- سینکرومز: هنگام تعویض دنده، سرعت چرخدندهها را یکسان کرده و از ایجاد صدا و لرزش جلوگیری میکند.
- واحد کنترل الکترونیکی (ECU): در گیربکسهای اتوماتیک، وظیفه کنترل تعویض دندهها و سایر عملکردهای گیربکس را بر عهده دارد.