فرآیند خنک کردن موتور پیچیده نیست. مایع با خاصیت خنک کنندگی، داخل رادیاتور آب ریخته می شود، با گردش به دور سیلندرها و سرسیلندرها ، گرما را به خود جذب می کند و مجدداً به رادیاتور بازمی گردد تا خنک شود.
این حرکت رفت و برگشتی آن قدر ادامه پیدا می کند تا موتور خودرو لیفان به دمای مطلوب برسد.
راننده خودرو با تغییر عقربه آمپر آب در صفحه پشت آمپر، متوجه تغییرات دمایی خودروی اش می شود.
ناگفته نماند بخشی از مسئولیت خنک کننده مایع داغ شده، بر عهده هوایی است که در بین شبکه های رادیاتور آب در جریان است.
سیستم خنک کننده ، کار خود را به کمک قطعات مختلفی چون ترموستات ، لوله های انتقال مایع خنک کننده ، فن و واتر پمپ انجام می دهد.