برای سرد شدن موتور خودرو جک امروزه از مایع خنک کننده یا آب استفاده می شود برای جذب گرمامی موتور خودرو این مایع که در اطراف موتور جریان دارد به سمت رادیات حرکت کرده و در مجاورت هوا دوباره خنک می شود.در میان موتور و رادیات خودرو جک قطعه ای به نام ترموستات وجود دارد که با افزایش دما در موتور خودرو به حالت باز درامده و جریان آب را بداخل رادیات موتور برای خنک شدن انتقال میدهد.
درواقع ترموستات خودرو جک وظیفه ورود مایع خنک کننده به موتور خودرو را دارد در زمانی که موتور خودرو سرد می باشد ترموستات خودرو در حالت بسته قرار داردو در زمانی که دمای موتور بالا رود ایم مایع خنک کننده انتقال پیدا می کند .
دما در ترموستات خودرو برای کار کردن متفاوت می باشد ولی معمولا برای آن 82 درجه سانتی گراد را در نظر گرفته می شود.
سیستم خنک کننده خودرو جک دارای اجزای متفاوتی می باشد که یکی از آن ها ترموستات خودرو می باشد و ارتباط نزدیک و مستقیمی با رادیات آب خودرو دارد این قطعه مایع خنک کننده از رادیات آب را در زمان بالا بودن دمای موتور خودرو به سمت موتور خودرو انتقال می دهد در واقع اگر ترموستات در خودرو نباشد این مایع خنک کننده موجود در رادیات آب خودرو نمی تواند جریان داشته باشد و عمل خنک کردن را انجام دهد.
ترموستات خودرو در زمانی که موتور خودرو شروع به کار نکرده یا هنوز داغ نشده باشد در حالت بسته می ماند و در زمانی باز خواهد شد که دمای موتور خودرو بالا باشد.با فعال شدن و باز شدن درب ترموستات خودرو مایع خنک کننده رادیات خودرو در مسیرآب جریانی موتور قرار گرفته و مانع افزایش بیش از حد دمای موتور می شود.به این دلیل دمای موتور خودرو در حالت معینی قرار می گیرد و مانع از خرابی موتور خودرو می شود.
در زمانی که موتور خودرو جک دمای بالایی دارد و ترموستات خودرو خراب باشد باعث اختلال در کارکرد موتور ایجاد می کند و دیگر مایع خنک کننده رادیات آب در موتور ورود نخواهد کرد.به این ترتیب دمای موتور بالاتر رفته و خودرو جوش می آورد.
همیشه از درست کار کردن ترموستات خودرو خود اطمینال پیدا کنیدو سرویس های مدت دار جهت تعویض آن را انجام دهید که دیگرمشکلات های بیشتری از آن جلوگیری شود.