خرابی شاتون به سادگی قابل تشخیص نمی باشد و نیاز به تجربه خیلی بالا دارد، از علائم خرابی شاتون می توان به صدای تق تق خیلی خفیف در هنگام سرد بودن در بعضی موتور ها و صدای تق تق در دسته دیگری از موتورها اشاره نمود و این بستگی به این دارد که طراحی شاتون و بوش ها در محل اتصال آن به پیستون چگونه باشد، کج شدن شاتون به ندرت اتفاق می افتد و این وضعیت هنگامی اتفاق می افتد که آسیب خیلی زیادی به موتور رسیده باشد.
تنها راه مطمئن برای بررسی وضعیت شاتون، باز کردن موتور و بررسی شاتون، یاتاقانها، پین پیستون و محل اتصال میل لنگ و شاتون است که در آن یاتاقانهای شاتون به جلو و عقب کشیده میشوند. بدیهی است که این کار مستلزم دانش فنی و البته هزینههای زیادی است اما در صورتی که از نقص فنی شاتون اطمینان دارید میتواند تنها گزینه موجود باشد.